Ο ναΐσκος βρίσκεται στην περιοχή του ακρωτηρίου, στη θέση Σέλες,σιμά στον Βρόσκοπο.
Το ξωκλήσι είναι μέσα στα χωράφια και χτίστηκε σύμφωνα με την επιγραφή που υπάρχει στο υπέρθυρο το έτος 1884 αμέσως μετά την άδεια του 1882 που έδωσαν οι Τούρκοι στους Χριστιανούς και σύμφωνα με την οποία μπορούσαν ανενόχλητοι πια να χτίζουν ναούς.
Το ξωκλήσι είναι μέσα στα χωράφια και χτίστηκε σύμφωνα με την επιγραφή που υπάρχει στο υπέρθυρο το έτος 1884 αμέσως μετά την άδεια του 1882 που έδωσαν οι Τούρκοι στους Χριστιανούς και σύμφωνα με την οποία μπορούσαν ανενόχλητοι πια να χτίζουν ναούς.
Τα θυρανοίξια του ναού έγιναν το 1884 στις 9 Ιουλίου σύμφωνα με την μαρμάρινη επιγραφή που υπάρχει στο υπέρθυρο.
Μέσα στο ιερό υπάρχει στη θέση της Αγίας Τράπεζας αρχαίος βωμός πάνω στον οποίο έχει τοποθετηθεί επίσης μάρμαρο από βυζαντινό ναό έτσι ώστε να σχηματίζεται Αγία Τράπεζα.
Γενικότερα στον περίβολο χώρο ανάμεσα στις πέτρες που έχουν συσσωρευτεί υπάρχουν αρκετές από παλαιότερο αρχαίο μνημείο.
Στην περιοχή υπήρχε κάποιο βυζαντινό ή μεσαιωνικό κτίσμα από το οποίο δανείστηκαν τις πέτρες.
Τις πέτρες πιθανόν να τις πήραν από την περιοχή Μονή που υπάρχει στο ακρωτήρι και στην οποία υπήρχε βυζαντινό μοναστήρι.
Στην περιοχή υπήρχε κάποιο βυζαντινό ή μεσαιωνικό κτίσμα από το οποίο δανείστηκαν τις πέτρες.
Τις πέτρες πιθανόν να τις πήραν από την περιοχή Μονή που υπάρχει στο ακρωτήρι και στην οποία υπήρχε βυζαντινό μοναστήρι.
Από τις παλιές εικόνες του 1884 δεν σώζεται καμία.
Οι εικόνες που υπάρχουν στο ξωκλήσι είναι του 1930 περίοδο που το ξωκλήσι ανακαινίστηκε.
Συνήθως οι εικόνες καταστρέφονταν από το σαράκι και την υγρασία. Για το λόγο αυτό όταν πάλιωναν και σάπιζαν τις έβγαζαν έξω από το ναό και τις άφηναν εκεί μέχρι που από τον ήλιο, τον αέρα και την βροχή να εξαϋλώνονταν οι αγιογραφίες και να έμεναν σάπια ξύλα.
Οι εικόνες που υπάρχουν στο ξωκλήσι είναι του 1930 περίοδο που το ξωκλήσι ανακαινίστηκε.
Συνήθως οι εικόνες καταστρέφονταν από το σαράκι και την υγρασία. Για το λόγο αυτό όταν πάλιωναν και σάπιζαν τις έβγαζαν έξω από το ναό και τις άφηναν εκεί μέχρι που από τον ήλιο, τον αέρα και την βροχή να εξαϋλώνονταν οι αγιογραφίες και να έμεναν σάπια ξύλα.
Σημαντική εικόνα του ναού είναι η ΜΡ ΘΟΥ η οποία εντυπωσιάζει για την ωραιότητα του προσώπου της Παναγίας.
Ο λαϊκός αγιογράφος έχει αποδώσει με καταπληκτικό τρόπο την Παναγία ηλικιακά. Πρόκειται για ένα μικρό κορίτσι στην εφηβεία με εντυπωσιακά μάτια και καλλίγραμμα δάκτυλα.
Η Παναγία είναι εστεμμένη ενώ το στέμμα απουσιάζει από τον μονάκριβο υιό της. Ο Ιησούς που κρατάει η Θεοτόκος στο αριστερό της χέρι δεν απεικονίζεται σε βρεφική ηλικία αλλά εμφανίζεται σε ηλικία ενός τρίχρονου.
Ανάμεσα στην απεικόνιση της Θεοτόκου και του Ιησού υπάρχει μεγάλη καλλιτεχνική διαφορά.
Την Παναγία φαίνεται να την έχει αγιογραφήσει ένας έμπειρος αγιογράφος ενώ τον Ιησού ο αγιογράφος θα πρέπει να ήταν στα πρώτα του βήματα. Η εικόνα υπογράφεται με τα αρχικά Σ.Π.
Πρόκειται για τον Στρατόνικο Γρ.Παπάμαλη. Ο Στρατόνικος έφηβος στην δεκαετία του 1930 θα πρέπει να αγιογράφησε τον Ιησού και ο πατέρας του ο γνωστός Γρηγόριος Παπάμαλης την Παναγία.
Ο λαϊκός αγιογράφος έχει αποδώσει με καταπληκτικό τρόπο την Παναγία ηλικιακά. Πρόκειται για ένα μικρό κορίτσι στην εφηβεία με εντυπωσιακά μάτια και καλλίγραμμα δάκτυλα.
Η Παναγία είναι εστεμμένη ενώ το στέμμα απουσιάζει από τον μονάκριβο υιό της. Ο Ιησούς που κρατάει η Θεοτόκος στο αριστερό της χέρι δεν απεικονίζεται σε βρεφική ηλικία αλλά εμφανίζεται σε ηλικία ενός τρίχρονου.
Ανάμεσα στην απεικόνιση της Θεοτόκου και του Ιησού υπάρχει μεγάλη καλλιτεχνική διαφορά.
Την Παναγία φαίνεται να την έχει αγιογραφήσει ένας έμπειρος αγιογράφος ενώ τον Ιησού ο αγιογράφος θα πρέπει να ήταν στα πρώτα του βήματα. Η εικόνα υπογράφεται με τα αρχικά Σ.Π.
Πρόκειται για τον Στρατόνικο Γρ.Παπάμαλη. Ο Στρατόνικος έφηβος στην δεκαετία του 1930 θα πρέπει να αγιογράφησε τον Ιησού και ο πατέρας του ο γνωστός Γρηγόριος Παπάμαλης την Παναγία.
Η εικόνα του Ιησού είναι μια απλή εικόνα που δεν ξεχωρίζει ούτε για την τεχνοτροπία της ούτε για την επιλογή των χρωμάτων.
Αντίθετα βλέποντας την αντιλαμβάνεσαι την δυσκολία και την ανέχεια του δημιουργού στο να έχει στην διάθεση του χρώματα.
Αντίθετα βλέποντας την αντιλαμβάνεσαι την δυσκολία και την ανέχεια του δημιουργού στο να έχει στην διάθεση του χρώματα.
Η εικόνα του Ιωάννη του Προδρόμου είναι πιο εντυπωσιακή από την εικόνα του Ιησού και ο δημιουργός της δεν τσιγκουνεύεται να την στολίσει με χρυσαφί χρώμα στην περιοχή του φωτοστέφανου του Αγίου.
Φέρει τα αρχικά ΓΠ 1928 και είναι έργο του λαϊκού αγιογράφου Γρηγόρη Παπάμαλη.
Φέρει τα αρχικά ΓΠ 1928 και είναι έργο του λαϊκού αγιογράφου Γρηγόρη Παπάμαλη.
Στην εικόνα του καβαλάρη Αγίου Δημητρίου έχει σημειωθεί: «Μνήσθητι Κύριε Δημητρίου Σαράντη, Έργο Χαραλάμπους Νέα Σκήτη».
Στη πίσω πλευρά της εικόνας έχει σημειωθεί με μολύβι το έτος 1912 και 1935 ΔΣ.
Στη πίσω πλευρά της εικόνας έχει σημειωθεί με μολύβι το έτος 1912 και 1935 ΔΣ.
Ο Δημήτριος Σαράντης ήταν ο ιδιοκτήτης του Μύλου που υπάρχει πλησίον του ναίσκου (του Σαραντή ο Μύλος) και επιστατούσε μαζί με την οικογένεια του το ξωκλήσι.
Ευαγγελία Χ.Λιάπη
Ευαγγελία Χ.Λιάπη